Alla inlägg den 4 oktober 2008

Av Lina - 4 oktober 2008 18:36

Just nu är det tungt här i huset för i går natt så ville Minna ut och spy (inget ovaligt) men efter 10-15 minuter så gick jag ut och ropade på henne och då hittade jag henne liggandes på maken, jag trodde att hon redan var död. Jag ruskade på henne och hon kändes stel och torr i huden men efter ett par sekunder så drog hon en djup suck och började andas igen, men hon var fortfarane borta i blicken och vi lyfte in henne men var inte kontaktbar, pratade med Strömsholm och vi åkt på en gång. Ärltig talat trodde vi nog inte att hon skulle klara sig ner dit, men väl nere så kvicknar hon till och kunde gå in själv och när sköteska öppnade dörren så gick Minna in och raka vägen till vågen och satt sig (man ska ju alltid väga sig hos vet och det har hon ju lärt sig, mammas gull unge) väl inne så togs det proven och rtg på buken och hittade lite gasen men inget annat men proven var inte bra Hb ska ligga mellan 45-59 och det är bara vinthundar som har runt 59, normalt ska det ligga på runt 50 och hon hade 62 så hon fick dropp efter som om var uttorkad (fast hon har fri tillgång på vatten hemma) men förklaringen kom senare. Minna har fått en ovanlig blodsjukdom som gör att hon får förmycket rödablod kroppar i blodet. Så nu ligger hon med dropp och mår relativt bra hon har idag ätit och bajsat och kissat som man ska men faran är int över än. Om hon nu har fått Polycytemi (för mycket rödablodkroppar) så kan man tömma henne på 350g blod var 6:e vekcka och fylla på med koksaltlössning och det nu kommer från benmärgen men är det så att det kommer från levern så kan de inget göra så vi får se hur detta slutar, om det är någon som har erfarenheter av denna blodsjukdom hos hund får ni gärna höra av er till mig.


Nu orkar jag inte skriva mer för tårarna har fyllt mina ögon och smärtan övertagig, längtar så efter min Minna.

Min älskade

Ovido - Quiz & Flashcards